De eerste week.... - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Ingrid Berg - WaarBenJij.nu De eerste week.... - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Ingrid Berg - WaarBenJij.nu

De eerste week....

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

06 Oktober 2013 | Gambia, Brikama

Hallo allen,

Begin van de afgelopen week zijn we z’n drieën van de campus naar een klein appartementje in de buurt verhuisd. Nu wonen we iets comfortabeler. Dit appartementje is recent gebouwd en zit in een klein ommuurd straatje met verschillende huizen/kamers waar enkele leraren en studenten wonen. Er wordt nog een gezamenlijke buitenkeuken gebouwd. Hier hebben we een douche en een goed werkend toilet. Het was heerlijk om een echte douche te nemen. Dat de elektriciteit ’s avonds uitvalt, schijnt hier aardig normaal te zijn; het gebeurt bijna dagelijks. We wennen er aan en zorgen dat we zaklampen en kaarsen bij de hand hebben. Er is nogal eens bezoek van kleine dieren daar. Zo mag ik op spinnenjacht gaan voor m’n 2 huisgenootjes. Ook ontdekten we een mierennest onder het niet betegelde deel bij de deur van één van de slaapkamers. Maar voor alles is een oplossing: we hebben kaarsenvet gebruikt om het gat te dichten.

Het wachten went ook bijna…. Vooral deze eerste week waren we afhankelijk van hoe de directeur van het Gambia college het programma invulde. Het wachten op hem zou bijna gewoon worden. Wel lastig voor ons, want daardoor doen we erg weinig. Vrijdag begin middag zouden we intervisie hebben. We hadden een afspraak om 2 uur en hij kwam niet opdagen. Om 4 uur trokken we ons eigen plan en zijn Brikama ingegaan om boodschappen te doen. Ook hebben we thee gedronken bij de familie van Mamadi (ook een student die deze week met ons optrekt). Hij en z’n familie wonen in 2 huizen dicht bij elkaar, samen met nog een om en tante. Hij heeft 4 zussen en 2 broers. Ook zijn er meerdere neefjes en nichtjes. De hele familie loopt hier door elkaar heen. Ze zijn erg gastvrij en nodigden ons uit op de thee ‘Attaya’ . Dit is groene thee met heeeeel veel suiker. Wanneer het trekt, gooit men de thee meerdere keren over van borrelglaasje op borrelglaasje om schuim op de thee te krijgen en het minder sterk te maken.

Deze week zijn we naar Njawarra geweest, een kleine gemeenschap aan de noordkant van de Gambia rivier om de stageplek voor de 2 technische medestudenten te bekijken. De reis duurde ongeveer 6 uur en we moesten met een veerpont de Gambiarivier oversteken. De oversteek vond ik een belevenis op zich. Er waren veel personenauto’s (oude Senegalese Renaults die je in Nederland al jaren niet meer ziet rijden) met soms wel een meter bepakking erboven op, veel vrachtwagens met vreselijk ongezonde uitlaatgassen en mannen en vrouwen die hun koopwaar wilden slijten aan ons en soms behoorlijk agressief waren. Zo lag er zomaar een lap stof op m’n schoot waar ik in het geheel niet om gevraagd had. Ik moest de verkooplui gewoon van me afschudden en heel duidelijk ‘nee’ zeggen. Ik vind het altijd weer interessant hoe mensen handelen en proberen hun koopwaar te verkopen. Doordat ik het interessant vind, trek ik vast de aandacht alsof ze iets aan me kunnen verkopen.

Het dorp Njawarra ligt erg achteraf en het is er erg primitief. Waar mogelijk proberen ze zelfvoorzienend te zijn, zoals het drogen van fruit voor ‘magere’ tijden. Het heeft een heel klein gezondheidscentrum waar mensen uit de hele omgeving komen. In de wijde omgeving is het vooral bekend omdat er hier kinderen geboren worden. De hoogzwangere vrouwen worden soms met paard en wagen gebracht en worden na de bevalling vrij gauw teruggestuurd naar hun eigen woonplaats. Ooit is er een ambulance geschonken door een stichting, maar deze staat stil, omdat er geen benzine meer was. Zo ook is er een cultureel centrum geweest, gesponsord door het Prins Claus Foundation, wat nu helemaal vervallen erbij ligt. Je kon zien dat het destijds iets moois is geweest en het toeristen kon trekken, maar het is niet onderhouden en er is naar buiten toe geen reclame gemaakt, waardoor toeristen niet weten van het dorp en het culturele centrum. M’n handen jeukten om er iets te gaan doen. Jammer van al die mooie initiatieven. Zo ook zouden m’n medestudenten een oliepers gaan maken voor hun project. Toen ze werden rondgeleid, bleek er al één te staan die al 2 jaar niet meer gebruikt werd.

Het was interessant om de andere stageplekken te bekijken en te weten waar m’n medestudenten komen te werken. Mijn gesprek met de priester deze week ging niet door, omdat hij geen tijd had. Dat wordt jammergenoeg (pas) maandag. Ik baalde er wel van, omdat ik maandag heel graag aan de slag had gewild. Dat is nu afwachten of het alleen een gesprek is of dat ik toch ook met de stage begin. Dit is ook ‘the Gambia’.

Zondagmorgen zijn we met Joseph(ook een student die met ons is opgetrokken deze week) naar de RK kerk geweest. We waren de enige blanken tussen de donkere kerkgangers. Iedereen zag er prachtig gekleed eruit. De dienst was mooi en er was een koortje dat begeleid werd met djembés, houten xylofonen en slagwerk. Prachtig om te luisteren, jammer om niet mee te kunnen zingen. De Rooms-katholieke dienst zag er ongeveer uit als in een Nederlandse RK dienst. Na de dienst waren we uitgenodigd bij Joseph thuis, die aan de rand van de stad en in het groen in een huisje woont, samen met z’n moeder en 4 broers, schoonzus en 2 kindjes. Ze hebben wat landbouwgrond en verkopen groente op de markt.

Zaterdag hebben we stof uitgezocht om Gabiaanse jurken te laten maken. Allereerst voor Tobaski, het offerfeest dat hier over anderhalve week plaatsvindt. Hiervoor zijn we uitgenodigd door de familie van Mamadi. Het is dan gebruikelijk om allemaal iets mee te nemen om te eten en in traditionele kleding te komen. We hebben eerst stofjes uitgezocht (5 meter voor € 2,50! En het maken kost € 5,-). Als het lukt, zal ik een foto sturen van mij/ons in deze kleding.

Ik geniet van alle gastvrijheid hier. Heel vaak wordt er ‘toebab’ geroepen, waar de buitenlanders mee aangeduid worden. Ook heel vaak worden we op straat aangesproken met ‘how are you?’. De eerste dagen was het leuk, maar langzamerhand word ik een beetje zat van steeds dezelfde vragen…

Hartelijke groet en tot een volgende keer.
Mariama (mijn nieuwe Gambiaanse naam)
Ingrid



  • 07 Oktober 2013 - 07:14

    Annemarie Kloek:

    Hoi Ingrid,

    Fijn dat je goed bent aangekomen en leuk om wat van je te lezen. Ik ben benieuwd naar je jurk straks! Ik hoop dat je snel met je stage kan beginnen. Al kennen ze daar het woord snel niet zo of niet ;)

    Groetjes Rinse, Annemarie en kids

  • 07 Oktober 2013 - 08:40

    Alize:

    Dag Ingrid/Mariama.
    Wat een prachtige naam hebben ze jou gegeven! (Wie doen dat?)
    Je zou er zo een swingend lied op maken.
    Alle goeds met het échte werk.
    Maar doe dat maar lekker op z'n Gambiaans, dat gaat, denk ik gek genoeg, het snelst.
    Hollandse groet van Kor en Alize.

  • 07 Oktober 2013 - 09:32

    Debora:

    Hoi Inkie,

    Inderdaad, dat zijn de betere namen die mensen je kunnen geven ;-). Prachtig verhaal, ik zie je al zo lopen daar. Veel plezier, wachten wende bij mij nooit, dus hopelijk breng jij het er beter vanaf. Maak er wat moois van.

    Groetjes,
    Debora

  • 07 Oktober 2013 - 13:27

    Johanneke :

    Hey Ingrid,
    Bijzonder om je verhaal te lezen. Herkenbaar!
    Veel succes met je stage en we blijven je volgen!
    Liefs, Johanneke

  • 07 Oktober 2013 - 19:11

    Fenny:

    Hoi Mariama v.d. Berg,
    Wat een leuk verhaal, ik zie je zo al op spinnenjacht ! Fijn dat je nu iets comfortabeler woont.
    Kijk al weer uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes uit IJsselmuiden,
    Fenny

  • 08 Oktober 2013 - 11:45

    Wouter Klaassens:

    Hallo Ingrid,

    Leuk om je verslagen te lezen. Wat een ervaring! Wanneer je je e-mailadres mailt, kan ik je de link sturen naar het proefschrift van mijn dochter waar je belangstelling voor had.

    Groeten,
    Wouter Klaassens.

  • 08 Oktober 2013 - 22:00

    Géke Post:

    Hoi Ingrid,
    net je verhaal gelezen. Wat een andere wereld waarin wij leven met alleen maar haast en nog eens haast! Voor ons doeners is dat een groot probleem! Zou dat ooit wennen. Leuk dat jullie zo uitgenodigd worden bij families thuis. geniet er van en straks met je feestjurk aan word je vast één van hen. Hartelijke groet Géke

  • 08 Oktober 2013 - 22:00

    Géke Post:

    Hoi Ingrid,
    net je verhaal gelezen. Wat een andere wereld waarin wij leven met alleen maar haast en nog eens haast! Voor ons doeners is dat een groot probleem! Zou dat ooit wennen. Leuk dat jullie zo uitgenodigd worden bij families thuis. geniet er van en straks met je feestjurk aan word je vast één van hen. Hartelijke groet Géke

  • 08 Oktober 2013 - 22:08

    Ingrid Van Den Berg:

    Beste Wouter,

    Mijn email adres is montagne01@live.nl. Ik zie uit naar het verslag....

    groetjes,
    Ingrid

  • 08 Oktober 2013 - 23:17

    :

    Hey huisgenootje,

    Leuk verhaal! Die 'kleine' grote spinnen zijn zo'n beetje de enige bewoners van The Gambia die giga snel zijn! :P
    Ben benieuwd naar je kookkunsten morgen :)

    Groetjes Mirjam


  • 10 Oktober 2013 - 15:38

    Wilbert En Erica:

    Hoi Ingrid,
    Wat leuk om zo op deze manier je belevenissen te kunnen lezen.
    Wij wensen je heel veel succes daar en hopen dat je binnenkort aan je stage kunt beginnen.
    Wij kijken alweer uit naar je volgende bericht.
    Lieve groetjes uit IJsselmuiden!
    Wilbert, Erica, Rachèl en Naomi Heerspink.

  • 10 Oktober 2013 - 19:01

    Jeanet:

    Ha Mariama,
    Mooie naam. En ook ík ben erg benieuwd naar dat je, naast een Gambiaanse naam, ook kleding van daar aan hebt. Foto's!!!!!! Leuk om je belevenissen te lezen. Zet 'm op, geniet ervan en we leven op afstand met je mee.
    Liefs,
    Jeanet

  • 11 Oktober 2013 - 16:35

    Tom:

    he Ingrid, of moet ik nu Mariama zeggen. Leuk om je verslag te lezen, en ik ben erg benieuwd naar je Gambiaanse kleding. hopelijk heb je je gesprek nu gehad en kan je aan de slag.
    het is hier nu erg slecht weer, de herfst is losgebarsten. maar het zal bij jou nog wel lekker weer zijn.
    verder alles prima hier.geniet van je reis, en veel succes.
    groetjes Tom

  • 13 Oktober 2013 - 19:33

    Tomas:

    Hoi Mariama Ingrid van d. Berg, (haha)
    wat leuk om je verhaal te lezen! wat een belevenis om al die mensen te ontmoeten,
    Veel succes met je stage !ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Groetjes uut Kampen,

    Tomas Tiemersma.

  • 14 Oktober 2013 - 08:57

    Anne Van Leeuwen:

    Hoi Ingrid,
    De tijd vliegt en jij bent ook gevlogen! Heel veel succes daar Mariama!!
    Hartelijke groet,
    Anne

  • 14 Oktober 2013 - 15:39

    Roelof En Grietje Blom:

    Beste Ingrid.
    We hebben je verhalen met belangstelling gelezen.
    Heel bijzonder om zomaar ineens onder gedompeld te worden in een geheel andere cultuur.
    Wij wensen je alle goeds vanuit IJsselmuiden en hopen dat je binnenkort met je activiteiten kan beginnen. We blijven je volgen.
    Succes en sterkte van Roelof en Grietje Blom.

  • 15 Oktober 2013 - 21:36

    Pattie:

    Hoi dame!
    Wat een boeiend verhaal, ik waande me eventjes in een andere wereld....
    Hopelijk kun je binnenkort starten en krijgen de dagen invulling. Ik wens je veel interessante ervaringen toe.
    Hier in Ijsselmuiden zitten we midden in de herfst met de prachtige veranderingen in de natuur.
    Hugg, Pattie

  • 06 Februari 2014 - 20:40

    Marleen:

    hallo ik ben marleen kan er mij iemand helpen ik wil naar gambia gaan werken om bij mijn man te zijn ginter maar ik weet niet hoe ik dar werk moet zoeken hopelijk kan er mij iemand helpen grt

  • 06 Februari 2014 - 20:44

    Dag Marleen:

    ik zou het aan je man daar in gambia vragen....... ik ben er met stage geweest
    succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hoi, Hier ben je op mijn reisweblog. Vanuit m'n studie Godsdienst Pastoraal Werk ga ik 4 maanden stage lopen in Gambia. In Gambia zal ik contacten leggen met de locale katholieke kerk en vandaar uit projecten gaan ondersteunen en onderzoek doen. Mijn ontdekkingen en ervaringen met het land, de cultuur en de mensen én met het werkveld ga ik komende maanden beschrijven op deze weblog. Hartelijke groeten, Ingrid

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 990
Totaal aantal bezoekers 14096

Voorgaande reizen:

27 September 2013 - 24 Januari 2014

Gambia

Landen bezocht: