Eerste ervaringen in Gambia - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Ingrid Berg - WaarBenJij.nu Eerste ervaringen in Gambia - Reisverslag uit Brikama, Gambia van Ingrid Berg - WaarBenJij.nu

Eerste ervaringen in Gambia

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

29 September 2013 | Gambia, Brikama

Dag allen,

Ik ben in Gambia aangekomen ….. vrijdag was een lange dag. Ik moest rond 1 uur uit m’n bed om de vlucht van 6 uur te halen. Het was erg fijn dat Henny en Ana-Iris me naar Schiphol brachten. De vlucht ging voorspoedig en gelukkig was er tijd in het vliegtuig om wat bij te slapen.

Aangekomen in Banjul kwam de warmte me tegemoet. Even een andere temperatuur dan in Nederland. 30 graden en een vochtige warmte.
Momenteel zijn we met z’n zevenen. Mijn vijf medestudenten en de landencoördinator van Internationale stage Windesheim die de eerste week met ons meereist en ons wegwijs maakt in Gambia en kennis laat maken met onze stageadressen en –begeleiders. Deze eerste week staat in het kader van de introductie.

Het zal wennen zijn aan de Gambian (maybe) time. De chauffeur die ons kwam ophalen van het vliegveld, was er een uur later dan de afgesproken tijd en toen we de lunch van hem zouden krijgen, hadden we 2 uur te wachten. We zaten toen wel gelijk in de Gambiaanse cultuur. De lunch bestond uit een grote schaal met couscous met wat groente en vis (inclusief kop) erboven op. De mensen hier eten met de handen; daar hebben wij ons nog maar even niet aan gewaagd. Hier is er een andere beleving van tijd en afspraken. Je kunt afspraken maken maar het is maar de vraag of iemand op de afspraak verschijnt.

Onze contactpersoon hier is Abou Bakar. Hij is ook ‘chief’ van de Gambia college en de oudste. De oudste is hier automatisch hoogste in rang en mensen hebben veel respect voor hem. Op het Gambia college moesten we even slikken over de staat van het huis waar we komen te wonen; het was smoezelig en warm binnen. Ook was er een lekkage waardoor de badkamer overstroomd was. Maandag komt pas de loodgieter. Voorlopig is het dweilen.

We hebben de markt van Brikama verkend en water en schoonmaakmiddelen gekocht voor cleaning day. Één zaterdag in de maand is het cleaning day. De auto’s rijden niet en iedereen maakt de straat en huis schoon. Ook wordt het vuil verbrand op straat.

Deze week doen we het rustig aan, om te acclimatiseren en een beetje aan de cultuur te wennen. Het is wel wennen met de drukkende warmte en andere samenleving. Gelukkig zijn er ook een paar studenten van het Gambia college die hand- en spandiensten verlenen waar nodig. Zij gaan ook vaker met ons mee op stap.

Hartelijke groeten,
Ingrid


  • 29 September 2013 - 20:53

    Jos En Henny:

    Ha Ingrid,

    Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen. Ik vond het erg leuk om je weg te brengen en te zien met wie je naar Gambia zou reizen. Hopelijk kun je snel acclimatiseren en raak je snel gewend aan de cultuur en temperatuur. Nogmaals, Jos en ik wensen jou een goede tijd in Gambia, we blijven je "volgen".

    Veel liefs Jos en Henny

  • 29 September 2013 - 21:20

    Fenny En Marinus:

    Hoi Ingrid,
    Fijn weer van je te 'horen' en blij dat je goed bent aangekomen. En nu wennen aan de african way, dat zal voor jou idd erg moeilijk zijn.. Neem je tijd om om te schakelen, we wensen je heel veel succes !!! Hartelijke groeten vanuit een stuk kouder IJsselmuiden, Marinus en Fenny

  • 29 September 2013 - 21:23

    Annet Van Maastricht:

    Hoi Ingrid,

    Fijn dat je een goede reis hebt gehad,
    En spannend ook dat het nu echt begint.
    En wennen ook natuurlijk, dus daar is het ook komt het vandaag niet dan morgen....
    We wensen je een fijne leerzame tijd.
    En Gods zegen bij alles wat je tegen komt
    Groeten Annet van Maastricht

  • 29 September 2013 - 21:40

    Christine En Siem:

    hoi ingrid,
    goed aangekomen, fijn, succes met je missie meiss. gr christine en siem

  • 29 September 2013 - 21:43

    Jeanet D:

    Ha Ingrid,
    Fijn dat we op deze manier jouw wel en wee (.....) kunnen volgen. Het komt vast allemaal goed!
    Wat een ander leven zul je hebben de komende maanden. Succes en een heel goede tijd gewenst. Liefs, Jeanet

  • 30 September 2013 - 20:33

    Edske Mensinga:

    Dag Ingrid,

    Een hele goede en leerzame tijd toegewenst. Wat een andere cultuur, die je eerst moet leren kennen.
    Veel succes met deze mooie stage.

    Groeten van Edske

  • 30 September 2013 - 22:39

    Geert:

    Beste Ingrid,

    Als landencoördinator wil ik je via deze weg zeggen dat je volgens mij je plekje al helemaal gevonden hebt in the Smiling Coast of Africa. Je vertelde me dat je veel gereisd hebt, maar nog nooit in Afrika geweest was. Wat een ervaring hé? Vooral het wachten, wachten, en nog eens wachten........of het vele handen schudden etc..... Bovendien heb je een nieuwe slaapplek gevonden naast het Gambia-college. Een geweldig appartement. Geniet ervan!

    Groeten, Geert

  • 03 Oktober 2013 - 20:30

    Marja:

    Lieve Ingrid,
    Wat een overgang. Heel goed om de eerste week de tijd te nemen om te wennen.
    Veel succes met je stage en het wennen aan de andere cultuur. Wij zijn druk met interculturele communicatie, dus als je advies nodig hebt ;-)
    Ik wens je alle goeds!
    Lieve groet, Marja

  • 05 Oktober 2013 - 10:23

    Vasthi:

    Ha lieve ingrid, blij om wat van je te horen. Ik heb al van je gedroomd...ik vroeg aan je: he ingrid, hoe gaat het?? en je zei; goed. meer zei je niet, haha, maar het was voldoende voor mij hoor!!!!!
    Heel veel succes met wennen aan de Gambiaanse manier van leven...Straks in Nederland word je vast
    gek van onze 'stiptheid'...veel liefs en tot horens, ik blijf je volgen hoor! Vasthi

  • 05 Oktober 2013 - 21:32

    Alize:

    Lieve Ingrid.
    Ik moet nog even wennen aan deze vorm van social-media.
    Zie onder kopje voorbereiding Gambia reis.
    Groetjes van Alize.

  • 07 Oktober 2013 - 22:31

    Willemien:

    Hoi lieve zus.
    Fijn om van alles te lezen wb de ervaringen die je al hebt opgedaan. Een wereld van verschil zullen we maar zeggen. Je verslag is leuk om te lezen en laat zien wat je beleeft en mee maakt. Niet niks trouwens:) Fijn dat er medestudenten zijn, waarmee je het leven daar kunt delen. Wil je de kerkbode gescand doorgestuurd krijgen? Liefs je zus

  • 03 November 2013 - 13:29

    Jan Mark @ Louisa:

    Hoi Ingrid,
    Leuk van je te horen. Ik heb nog wat informatie achterstand, die probeer ik in te halen.
    Mooi dat op die manier communicatie mogelijk is.

    De cultuurschok te boven, bovenstaande gelezen te hebben moest je even een knop omzetten, is het niet?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Hoi, Hier ben je op mijn reisweblog. Vanuit m'n studie Godsdienst Pastoraal Werk ga ik 4 maanden stage lopen in Gambia. In Gambia zal ik contacten leggen met de locale katholieke kerk en vandaar uit projecten gaan ondersteunen en onderzoek doen. Mijn ontdekkingen en ervaringen met het land, de cultuur en de mensen én met het werkveld ga ik komende maanden beschrijven op deze weblog. Hartelijke groeten, Ingrid

Actief sinds 06 Sept. 2013
Verslag gelezen: 952
Totaal aantal bezoekers 14094

Voorgaande reizen:

27 September 2013 - 24 Januari 2014

Gambia

Landen bezocht: